Budynek dworca kolejowego w Ustce powstał w 1876 roku, kiedy do kurortu doprowadzono pierwsze połączenie kolejowe. Pierwszy dworzec zbudowano tam gdzie przez wieki meandrowała rzeka Słupska. 

ustka-dworzec-kolejowy-01

Pociąg ze Słupska do Ustki jechał wtedy 45 minut. Konny dyliżans pokonywał ten odcinek dwa razy dłużej. Moment doprowadzenia do Ustki torów kolejowych był dla kurortu momentem przełomowym. Dzięki kolei turyści i korzystający z uroków uzdrowiska zaczęli masowo odwiedzać Ustkę. Kolej nie nadążała z obsługą ruchu turystycznego mimo, że pociąg do Ustki składał się aż z 30 wagonów.

Dworzec zbudowano w miejscu, gdzie przez wieki meandrowała rzeka Słupia; tuż przed budową przekopano dla niej sztuczne koryto, którym płynie do dziś. Obecny budynek dworca to efekt gruntownej rozbudowy z 1911 roku.

Stacja kolejowa w Ustce, była dosyć sporym węzłem komunikacyjnym w regionie. Widać to po ilości torów aż 9 par. Do Ustki oprócz pociągów ze Słupska, docierały jeszcze pociągi kolei powiatowych ze Sławna oraz Komnina i Smołdzina. Ustka była oknem na świat dla okolicznych rolników i przedsiębiorców.

Na dzień dzisiejszy stacja jest zamknięta dla czynności technicznych – rozjazdy zabezpieczone są zamkami, a semafory kształtowe unieważnione.

Szkoda że podróżnych wita kiepski stan usteckiej kolei. Zabytkowa wiata – w opłakanym stanie – jest tylko nad peronem drugim – nieużywanym w ruchu pasażerskim.

Pociągiem do Ustki dojedziemy w wakacje – utrzymywane są połączenia z Warszawą czy Wrocławiem. Oczywiście lokalnie dojedziemy ze Słupska.

ustka-dworzec-kolejowy-02

W Polsce jest tylko kilka takich muzeów. Na poddaszu piekarni Eugeniusza Brzóski obejrzeć można stary sprzęt piekarniczy m.in. XVII wieczne urządzenie do wyrabiania ciasta. Drewno, z którego je wykonano, sczerniało już ze starości.

ustka-muzeum-chleba-01

Continue reading

Koncepcja budowy obiektu, mającego na celu odtworzenie Ustczanom ich tożsamości oraz zadbanie o historię i tradycję powstała w 1995 roku, jednak samo otwarcie muzeum nastąpiło w roku 2000. Muzeum Ziemi Usteckiej posiada dwie wystawowe sale, jedną na parterze, drugą na pierwszym piętrze. 

ustka-muzeum-01

Muzeum Ziemi Usteckiej istnieje od roku 2000 i jest zlokalizowane w budynku w stylu szachulcowym. W muzeum znajdują się dwie ekspozycje: stała dotycząca historii Ustki, prezentuje między innymi przedmioty użytku dawnych Ustczan oraz modele statków ze stoczni Ustka. Druga ekspozycja czasowa prezentuje malarstwo i różne pasje mieszkańców Ustki.

Sala wystawowa na parterze obfituje w stałą ekspozycję dotyczącą historii Ustki, oraz modeli i pamiątek ze stoczni „Ustka”. Sala na piętrze prezentuje wystawy czasowe, wystawy tematyczne oraz wernisaże.

Muzeum prowadzi lekcje dla uczniów, organizuje konkursy „Ustka – moja mała ojczyzna” oraz prowadzi spotkania Koła Seniorów.

Godziny otwarcia: wtorek- niedziela 10.00-16.00 (1.09-31.05), wtorek- niedziela 11.00-18.00 (1.06-30.08). Jest możliwość zwiedzania przez grupy po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej.

ceny biletów: 8,00zł – osoby dorosłe, 5,00zł – dzieci i młodzież, 5,00zł- bilet grupowy, 10,00zł – przewodnik, 1,50zł (od osoby) – bilet promocyjny dla usteckich szkół, Wycieczki odbywają się po uzgodnieniu telefonicznym – (59) 814 33 02

Muzeum Ziemi Usteckiej
ul. Marynarki Polskiej 62 A, Ustka
tel. 59 814 33 02

[mappress mapid=”10″]

 

Dwa i pół miliona litrów spirytusu wykonanego w pobliskich gorzelniach czekało w specjalnym magazynie spirytusowym, na tankowiec, którym ten wyrób rolników płynął do Europy.

ustka-spichlerz-01

Magazyn spirytusu to budynek z czerwonej cegły po zachodniej stronie portu, zbudowany w 1886 roku. Jednorazowo magazyn mógł pomieścić 2,5 miliona litrów alkoholu, dowożono go tu pociągami Słupskiej Kolei Powiatowej z okolicznych gorzelni. W Ustce spirytus pakowany był na specjalny tankowiec, którym rozwożony był do Europy.

Podobno w 1945 roku, podczas oczyszczania portu, na dnie zbiornika ze spirytusem znaleziono ciała trzech żołnierzy radzieckich. Może mieć to związek z rozkazem Hitlera by wycofując się Niemcy wysadzali wszystko, co może przydać się Rosjanom – z wyjątkiem gorzelni i magazynów alkoholu. Miało to osłabić zdolności bojowe żołnierzy radzieckich.

[mappress mapid=”9″]

 

Zaułek Kapitański, który obecnie nazywa się skwerem im. Jana Pawła, to miejsce gdzie tętniło życie dawnej Ustki.  Tu wokół kościoła stały domy usteckich kapitanów i szyprów.

ustka-zaulek-kapitanski-01

Ten niewielki placyk znajduje się w miejscu gdzie ulica Marynarki Polskiej skręca do portu. Wokół skweru zachowało się jeszcze kilka starych kamienic, których fundamenty mogą mieć setki lat. Od 1357 do 1889 roku stał tu średniowieczny kościółek p.w. Św. Mikołaja – patrona żaglarzy i kupców. Wg przekazów jego wysoka wieża, służyła jako punkt nawigacyjny czyli był to pierwowzór usteckiej latarni. Wokół kościoła był cmentarz, na którym chowano mieszkańców i ofiary katastrof morskich. W miarę powiększania się liczby mieszkańców osady stojący tu kościółek stawał się za mały, w 1885 r. podjęto więc decyzję o budowie nowego – dzisiejszy Kościół p.w. Najświętszego Zbawiciela, do którego trafiło wiele elementów starego Kościoła.

Wokół stały kamienice najznakomitszych mieszkańców Ustki – kapitanów i szyprów statków – stąd dawna nazwa placyku „Zaułek Kapitański”. Obok biegła droga prowadząca do portu. Na placyku znajduje się koło młyńskie, pochodzące najprawdopodobniej z wiatraka, który do początków XX w. stał niedaleko promenady.

[mappress mapid=”8″]

Po wielu perturbacjach z wykonawcą w usteckim porcie powstał nowy basen rybacki. 

fot. ustka.pl / H.Bierndgarski

fot. ustka.pl / H.Bierndgarski

Inwestycja pn. Budowa basenu rybackiego w porcie wraz z infrastrukturą komunikacyjną – zakończona. Główne cele tej inwestycji to zapewnienie spokojnego postoju w porcie, poprawa bezpiecznej obsługi jednostek w miejscach wyładunku, lepsze warunki sanitarne dla rybaków oraz nowe oświetlenie i wymiana kanalizacji deszczowej (ochrona środowiska). Koszt budowy to 16 055 887 zł, z czego 75% pochodzi z Europejskiego Funduszu Rybackiego, a 25% z budżetu państwa.

Mimo wielu perturbacji, udało nam się doprowadzić inwestycję do finału. Nowy basen rybacki wraz z drogami dojazdowymi jest już gotowy. Ta inwestycja z pewnością podniesie atrakcyjność portu jako miejsca cumowania jednostek rybackich, rozładunku i schronienia w czasie sztormu. Zachęcam Państwa do spacerów i podziwiania efektów tej dużej inwestycji. – mówi Jacek Graczyk – burmistrz Ustki.

W ramach inwestycji głównej, jaką była budowa basenu wraz z drogami dojazdowymi, zakupiono monitoring i łódź inspekcyjną, dzięki czemu poprawi się bezpieczeństwo rybaków oraz profesjonalny sprzęt do utrzymania czystości, co zapewni estetykę portu. Doprowadzona do miejsc stacjonowania jednostek rybackich kanalizacja sanitarna, umożliwiła budowę bazy socjalnej dla rybaków.

Inwestycja to kolejny krok w poprawie dostępu infrastruktury portowej do dróg lokalnych, regionalnych i krajowych.

źródło: UM Ustka

Przez dwa dni w Ustce było kolorowo, wybuchowo i wręcz magicznie. Kolorowy pokaz laserów w piątek i efektowne dwa pokazy fajerwerków w sobotę. Do tego masa dobrej muzyki. W sobotę na usteckim nabrzeżu portowym było 15 tysięcy ludzi, podziwiających fajerwerki. W piątek nie dużo mniej.

Nasza relacja z tego wydarzenia. Zobacz filmy z pokazów

Pokaz laserów w piątek

Pierwszego dnia Lech Fire Festiwal Ustka 2015 odbył się pokaz laserowy przygotowany przez firmę Visual Sensation.

Pokazy Fajerwerków w sobotę

Dwie firmy zaprezentowały swoje możliwości Surex i Triplex. Było wybuchowo, kolorowo i magicznie